« حق پو »

وقت سخن نترس،بگو آنچه گفتنی است.شمشیر روز معرکه زشت است درنیام

« حق پو »

وقت سخن نترس،بگو آنچه گفتنی است.شمشیر روز معرکه زشت است درنیام

«  حق پو  »
آخرین نظرات
  • ۱۵ دی ۹۵، ۲۱:۲۵ - متیو تل
    به به
  • ۲ آذر ۹۵، ۱۲:۴۴ - فاطمه غلامی
    دقیقا
نویسندگان


          دنیای عجیب و غریب و البته درهم برهمیست!!! هرکسی بسختی در تلاش است تا حرف و ادعای خود را به هر نحو ممکن که شده به کرسی نشانده و از آن بهره های مورد نظرش را بردارد. این قضیه چیزی نیست که جدیدا دنیای ما را درگیر خود کرده باشد، از ازل آفرینش بشر بوده و تا دنیا دنیاست همواره در جریان خواهد بود اما روزا شکل و روش های جدید تر، رنگارنگ تر و جذابتر بخود گرفته است. بله مشخصا منظورم انواع تبلیغات و روش های خلاقانه آن است. اقتصاد و فرهنگ و سیاست نیز یقینا از این پدیده بدور نبوده و اصلا می توان گفت گاهی از ارکان اصلی برخی از آنان مثل اقتصاد و فعالیت های بازاریابی، فروش محصولات و کسب سود بیشتر است. 

          درست است که اقتصاد امروزه بر همه ابعاد زندگی بشر سایه افکنده و زندگی بشریت را در اقصی نقاط جهان تحت تاثیر خود قرار داده است اما، اما هستند انسان هایی که هنوز اعتقاد و فکر و اندیشه را برتر و بالاتر از معیشت و اقتصاد زندگی بشری می دانند. هستند کسانی که هر حرفی را نمی توانند براحتی بخود بقبولانند حتی اگر با قبولش سود سرشاری نصیبشان گردد! این مسائل و مباحث در زمینه های سیاسی، فرهنگی، دینی مذهبی و اجتماعی قابل مشاهده است. که از همه مهمتر اعتقادات و اندیشه های زندگی اجتماعی انسانی است. 

          گروه و عده ای اعتقادات خود را برحق می دانند و ضوابط و مقررات آنها را برنامه درست زندگی بشر که منجر به سعادت بشری می شود را به دیگران اعلام و گاه به ضرب و زور دیکته میکنند چرا که منافعی برایشان دارد حال چه مادی بوده باشد و چه معنوی. در گذشته و در دوران مصر باستان کاهنان معابد و یا اعمال زور کشیشان مذهبی در دوران قرون وسطی شاهدی تاریخی بر این ادعاست. البته اگر نخواهیم همه چیز را سیاه و مغشوش ببینیم باید بگوییم که ممکن است منابع عقایدی که از طرف آنان به دیگران دیکته می شود الهی بوده و در اصل بسیار هم راهگشا باشند اما در روند عملی ساختنشان به دلیل تفسیر و تأویل های شخصی مفسرین دینی و مذهبی (مصداقا کشیشان مسیحی قرون وسطی) دچار تحریقات فاحش گردند. و در این زمان است که ظلم و ستمهای عده ای صاحب قدرت و ثروت توده های مردم را در بر گرفته و زندگی را تلخ تر و تلختر می نمایند. 

          توده هایی از مردم بدلیل عدم تفکر صحیح و عمیق و البته منطقی، ادعاهای اندیشمندان (سیاسی، مذهبی و ...) را با هر مبانی فکری، براحتی قبول می نمایند و گاه قضیه فاجعه بارتر از این حرفهاست که سرنوشتی (مذلت بار) را که در نتیجه یک سلسه افکار و اعتقادات بدان دچار شده اند حاصل جبر روزگار می پندارند و هیچ تلاشی برای بدست آوردن آزادی و رفاه نمی کنند! چه زیباست این سخن خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم که : «خداوند سرنوشت هیچ قومی را عوض نمی کند مگر که خودشان بخواهند . پرواضح است وقتی ما خود برای خود کاری نکنیم مجبوریم به دستورالعملهایی عمل کنیم که برایمان دیکته می کنند گردن نهیم. این نه بمعنی آن است که دچار نوعی استبداد و خودکامگی در اندیشه دچار شویم و بهیچ عنوان گفته های اندیشمندان و متفکرین دیگر را متعصبانه رد کنیم بلکه سخن این است که بنظر می رسد بهتر است قبل از قبول و بکار بستن هر اندیشه و طرز تفکری، آن را موشکافانه در بوته نقد عقل و منطق قرار داده و با ابزارها و معیارهای عقل ذاتی که ریشه ای الهی دارد، بسنجیم. قبول کنیم که گاه عقل و اندیشه خودمان بخوبی تشخیص می دهد که چه ادعایی درست و چه ادعایی نمی تواند از اعتبار حقیقت برخوردار باشد. افسوس که گاه برخی تعصبات کور آدمی را به بیراهه ها و خودکامگی های بی نتیجه می رساند.  

          چه خوب است بدور از هرگونه تعصب کور و جهت گیری های سیاسی و پذیرش جبر فکری، با ذهن و اندیشه ای که آزادی از خصوصیات ذاتی به ودیعه نهاده شده از سوی خداوند درآن است، به مسائل و مباحثی که مطرح می گردند، بیندیشیم و راه درست که راهی جز حق و حقیقت نیست را برگزینیم. آدمی به آزادی و  آزادگی خویش است که صفت الوهیت و انسانیت را به یدک می کشد و الا انسان غیر آزاد هیچ تفاوتی با حیوانات ندارد که هیچ اختیاری از خود ندارند باشد کمی بیندیشیم...

نظرات  (۲)

حق با کیست ??
یا به تعبیر دکتر شریعتی چگونه باید بود؟ ساخته وراثت یا پرداخته تقلید...?
۱۲ مرداد ۹۶ ، ۱۸:۵۶ مهندس رضا عباسی
سلام
وب خوب و پر محتوایی دارین
خیلی خوشحال می شم همدیگر رو دنبال کنیم
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">